Hulp bij rekenen?

Kies voor rekenbegeleiding op maat 

Heeft uw kind moeite met  plus- en minsommen of het uitrekenen van de som 8×6? Of lukt het wel maar ligt het tempo in de klas te hoog en is er weinig tijd om extra te oefenen om zich zo de stof eigen te maken? Dan kan ik jullie kind hulp bieden. Samen kijken we naar welke onderdelen binnen het rekenen al beheerst worden en gaan we aan de slag met de onderdelen die lastig zijn. Er wordt een plan op maat gemaakt met heldere doelen en dan kan de begeleiding beginnen.

De basis van het rekenen

De basis van het rekenen ligt in groep 3 en 4. Daar leren de kinderen eerst de waarde van getallen en gaan dan aan de slag met de plus en minsommen onder de 20 en daarna onder de 100. Er wordt vaak gestart met het rekenen met materiaal om zo het rekenen inzichtelijk te maken. Hierbij kun je denken aan blokjes. Voor sommige kinderen zal het te snel gaan en kunnen ze maar moeilijk de overstap maken van het materiaal naar de ‘kale sommen’. De sommen worden daardoor snel te lastig en ze worden niet voldoende geoefend om ze uiteindelijk (vlot) te kunnen uitrekenen. Het vlot kunnen uitrekenen van sommen noem je automatiseren. Wanneer dit niet of nauwelijks gebeurt, wordt het maken van grotere sommen ook lastig en kost het bovendien heel veel tijd. Het automatiseren van de sommen onder de 20 is namelijk de basis voor het cijferend oplossen van de lastigere sommen in de hogere groepen en is dus heel belangrijk.

Manieren van werken

Bij het rekenen wordt er op een speelse  manier gewerkt en leren kinderen door middel van spel, bewegen en oefeningen op papier zich het rekenen eigen te maken. Er wordt onder andere gewerkt aan;  getalbegrip, basisbewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen), het memoriseren en automatiseren van de tafels en het toepassen van de juiste rekenstrategieën bij de sommen. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan ‘rekentaal’. Dit is de taal die vaak in verhaalsommen wordt gebruikt. Wat wordt er bedoeld met ‘samen’ of ‘verdelen’?
Met welk onderdeel we de begeleiding starten, is bij elke kind anders.

Beginsituatie in kaart brengen

Bij de start van de begeleiding zal er een test worden afgenomen die duidelijk de beginsituatie in kaart brengt. Pas dan kan ik een gedegen plan maken en de juiste doelen stellen. Wat weet jullie kind al en wat vindt het nog lastig? Vanuit dat plan gaan we doelgericht aan het werk met de verschillende rekenonderdelen. Het is prettig wanneer de stof die aangeboden wordt, aansluit bij de stof die op school behandeld wordt en daarom wordt er, wanneer  je hier toestemming voor hebt gegeven, contact gezocht met de school.

Maatwerk rekenbegeleiding

Of jullie kind nu moeite heeft met hoofdrekenen, cijferen of verhaalsommen? Er is altijd ruimte voor de leerling om aan te geven als er, bijvoorbeeld op school, lastige sommen aan bod zijn gekomen. Het plan dat ik maak en de begeleiding die gegeven wordt, is maatwerk, maar er is vaak ruimte voor eigen inbreng. Het kan ook zo zijn dat er tussendoor doelen aangepast worden omdat het leren gemakkelijk of juist wat moeizamer gaat. Ieder kind leert namelijk op zijn eigen tempo en eigen manier en daar kan ik, als remedial teacher, heel goed op inspelen. Doordat je letterlijk naast het kind zit tijdens het werken, kun je ook directe feedback geven en vragen stellen om er achter te komen hoe het kind precies rekent en welke stappen hij of zij neemt. Dit is heel waardevol en bevorderlijk voor het leerproces.

Verschillende onderdelen binnen het rekenen

Het rekenen kan je onderverdelen in verschillende onderdelen.
In de onderstaande pagina’s kun je verdiepende informatie lezen over die onderdelen. Het is onderverdeeld in hulp bij: hoofdrekenen, cijferen, verhaalsommen, procenten & breuken en klokkijken.
Is het rekenen voor jullie kind een ware uitdaging? Graag nodig ik jullie uit om via het contactformulier contact met mij op te nemen. Dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.