Hulp bij spelling

Een wirwar van regels

Is de Nederlandse spelling voor jullie kind een ondoorzichtige brij van d’s en t’s en een wirwar van regeltjes en uitzonderingen? Dan kan RT een goede oplossing zijn. Na de kennismaking zal ik een dictee afnemen waaruit meteen duidelijk wordt welke spellingregels nog niet bekend zijn of nog  niet op de juiste manier ingezet worden. Er wordt een plan gemaakt en dan gaan we samen aan de slag!

De basis van spelling

Lezen en spellen hebben veel invloed op elkaar. Kan het kind goed lezen, dan ziet het ook veel woorden voorbij komen en dat heeft weer een positief effect op het juist schrijven van de woorden. De Nederlandse taal kent veel regels en ook veel uitzonderingen op die regels. Dit maakt het lastig en verwarrend voor kinderen. Toch zijn er wel veel vaste regels en kan er doormiddel van veel oefenen heel wat bereikt worden. Er zijn kinderen waarbij zowel het lezen als het spellen maar moeizaam blijft gaan ondanks alle extra inzet en begeleiding. Het kan zo zijn dat er sprake is van dyslexie. Als het voorkomt in de familie is het zeker iets om rekening mee te houden. Het betekent niet dat het kind niets meer kan leren. Het begeleidingstraject zal wat langer zijn en de dyslexie zal altijd aanwezig blijven maar er kan zeker vooruitgang geboekt worden.

Manier van werken

Wanneer uw kind hulp nodig heeft op het gebied van spelling wordt gestart met een diagnostisch dictee. Aan de hand hiervan wordt er gekeken waar de hiaten zitten. Ook krijgt uw kind een schrijfopdracht in de vorm van een klein verhaaltje.
Na het onderzoek wordt er een plan opgesteld. Daarin staat duidelijk beschreven aan welke doelen er de komende periode gewerkt gaat worden. De doelen zullen onder andere  gericht zijn op de verschillende spellingcategorieën. Een voorbeeld hiervan: woorden met ch, woorden met v/f of woorden met eind –d.
De manier waarop de regels op school aangeboden worden (de taal die gebruikt wordt) zal, wanneer mogelijk, ook gehanteerd worden in de begeleiding. Je hebt bijvoorbeeld woorden die eindigen met een –d. Die regel wordt op veel verschillende manier benoemd: ‘langermaakwoord’, ‘weetwoord’, ‘hondwoord’. Door dezelfde namen te gebruiken zal het kind deze regel ook op school herkennen en goed in kunnen zetten.

Maatwerk begeleiding bij spelling

Wanneer een leerling uit groep 7 of 8 bij mijn voor begeleiding komt, zullen we andere categorieën behandelen dan wanneer een leerling uit groep 4 les krijgt.
Bij beide leerlingen wordt er vooraf een dictee afgenomen om te kijken wat de beginsituatie is. 

Wanneer de spellingproblemen van jullie kind met de juiste extra hulp op school niet duidelijk minder worden, aarzel dan niet, en neem via het contactformulier contact met mij. Dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.