Hulp bij verhaalsommen

Verhaalsommen zijn net puzzels

Het goed kunnen hoofdrekenen en cijferen is als een stevige basis. Dit is namelijk in te zetten bij de zogenaamde verhaalsommen. Bij verhaalsommen moeten kinderen een tekst lezen. Uit die tekst moeten ze één of meerdere sommen halen en die uitrekenen.  Vaak staat er ook nog een plaatje bij met informatie.  Uit al die gegevens moet een kind de juiste getallen halen en de som(men) uitrekenen. Dit is voor de meeste kinderen een hele opgave. Ze weten niet waar ze moeten beginnen en raken het overzicht kwijt. Hier kan ik ze goed bij helpen.
Verhaalsommen zijn sommen die heel vaak terug komen in de landelijke toetsen (van o.a. Cito en IEP.)

Stappenplan bij een verhaalsom

Het ‘probleem’ dat vaak naar voren komt bij het maken van verhaalsommen is dat kinderen geen idee hebben welke som er in het verhaal verstopt zit en welke stappen ze dan moeten maken. Hiervoor kun je een vast stappenplan inzetten. Het is een stappenplan waarbij je elke keer dezelfde vragen stelt om tot het juiste antwoord te komen en zo dus niets over het hoofd ziet. Dit geeft houvast en doordat het telkens op die manier geoefend wordt, wordt het ook een soort van gewoonte. Het valt mij op dat kinderen hierdoor gerichter met de sommen aan de slag gaan en dat ze ook de laatste stap (klopt mijn antwoord wel?) vaker zetten en er zo ook achter komen dat het antwoord dat ze hebben geven soms helemaal niet kan. Een simpel voorbeeld: 600+100=7000. Door het hier met elkaar over te hebben, zien ze ook het nut van die laatste stap.
Veel kinderen werken in het begin te vluchtig bij de verhaalsommen. Ze willen het snel af hebben omdat het vaak al geen favoriet onderdeel is binnen het rekenen. Door steeds hetzelfde stappenplan te volgen komt er een soort rem op en wordt er beter gekeken, gelezen en gerekend. Met als resultaat: het juiste antwoord op de som!

Soorten sommen

In de verhaalsommen kunnen allerlei soorten sommen zitten. Er kan gedacht worden aan: plus-, min-, keer- of deelsommen of een combinatie ervan. En juist die combinatie maakt het lastig omdat je vaak meerdere stappen moet maken om tot het juiste antwoord te komen.
Het kunnen ook sommen zijn met tijd, procenten en breuken maar ook met meten (lengte, inhoud, afstand).

Heeft jullie kind de juiste aanpak nog niet onder de knie? Graag nodig ik jullie uit om via het contactformulier contact met mij op te nemen. Dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.