Hulp bij breuken & procenten

Breuken en procenten zijn voor veel kinderen een uitdaging.

Tot en met groep 5 wordt er een stevige basis gelegd voor het rekenen. Vanaf groep 6 wordt er een andere manier van denken en een meer wiskundig inzicht gevraagd aan kinderen. Dat kan voor sommige kinderen echt een uitdaging zijn. De breuken en procentensommen passend maken bij de beleveniswereld van de kinderen helpt enorm. Maak van de breuken een pizza of een taart en opeens is het veel beter voor te stellen wat er nou eigenlijk gebeurt. Hetzelfde geldt voor de procentensommen. En dan leer ik ze ook nog graag de link tussen deze twee soorten sommen. Wanneer je dat weet kun je namelijk heel snel verbanden leggen. En dit kun je weer inzetten bij verhaalsommen.

Breuken

Vanaf groep 6 wordt het rekenen steeds een beetje abstracter. Op dit punt wordt het voor de wat zwakkere rekenaars echt een uitdaging met name omdat de basis vaak te wankel is.
Het rekenen met breuken start heel visueel maar verandert al snel in kale sommen. Voor sommige kinderen gaat dit te snel. Zij ‘zien’ niet goed wat ze moeten doen en begrijpen ook niet wat er gebeurt. Denk maar eens aan 4:1/2. Door terug te gaan naar het visuele en het materiaal erbij te pakken, maak ik dat inzichtelijk. Als ze begrijpen wat er gebeurt kunnen we weer een stap verder.

Procenten

Bij het rekenen met procenten leer ik de kinderen vaak één en dezelfde aanpak. Het inzetten van de tabel is daar een onderdeel van. Procentensommen zijn er in verschillende gedaantes. Je kunt de korting berekenen of juist de nieuwe of oude prijs moeten uitrekenen. Soms heb je alleen de nieuwe prijs en moet je de oude prijs berekenen. Bij procenten start ik ook eerst met de basis en daarna breid ik uit naar de grotere getallen, moeilijkere percentages en maak ik ook de koppeling met breuken. Als de link tussen breuken en procenten duidelijk is, kan dat ook weer ingezet worden bij de sommen. Het versterkt elkaar. Wanneer de basis hiervan voldoende is, zullen ook deze sommen in verhaalvorm geoefend worden.

Zijn breuken- en procentensommen een echte uitdaging en zorgt het voor frustratie? Graag nodig ik jullie uit om via het contactformulier contact met mij op te nemen. Dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.