Hulp bij klokkijken

Het nut van klokkijken

Het leren van de tijd gaat sneller als de tijd ook belangrijk gemaakt wordt. Dit geldt zowel voor thuis als op school. Als kinderen weten dat er om een bepaalde tijd iets moet gebeuren dan is het ook nuttig om goed klok te kunnen kijken.

Analoge klok

We hebben in Nederland twee manieren om de tijd aan te geven: analoge klok en digitale klok.
Het leren klokkijken vraagt veel geduld en een kind heeft de juiste uitleg nodig over hoe een klok werkt.
Het analoog klokkijken is een vaardigheid die kinderen leren in groep drie en vier. In groep drie wordt er gestart met de hele en halve uren. In groep vier gaan we een stapje verder en leren ze kwart voor/over en 5 en 10 voor en over. Ook moeten ze het verschil tussen twee klokken aan kunnen geven. Hoe lang moet je bijvoorbeeld wachten tot de bus komt als die om kwart over 11 vertrekt en het nu 5 voor 11 is?

Digitale tijd

Als de analoge klok goed beheerst wordt gaan we over naar de digitale tijd. De kinderen moeten leren om op een andere manier naar de klok te kijken. De digitale tijd gaat steeds uit van het hele uur + een aantal minuten erbij. Dat is vaak even omschakelen maar met de juiste handvatten lukt dit.
Ook dit onderdeel kun je in verhaalvorm oefenen.

Klokkijken en dyslexie

Wanneer kinderen dyslexie hebben kan het klokkijken extra moeizaam gaan maar het betekent niet dat het niet geleerd kan worden. Het kost dan misschien iets meer tijd maar uiteindelijk lukt het de meeste kinderen.

Heeft jullie kind ook moeite met klokkijken? Graag nodig ik jullie uit om via het contactformulier contact met mij op te nemen. Dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.