Hulp bij cijferen

Wat is cijferen?

Als de sommen onder de 100 en alle keer- en deelsommen goed  geautomatiseerd zijn, gaan we aan de slag met het cijferen. Dit is een snellere en heel planmatige manier van rekenen. Het belangrijkste is het inzicht hebben in wat je aan het doen bent. Soms is het cijferen voor kinderen een ‘trucje’ en weten ze niet wat ze aan het doen zijn. Dan gaan we eerst een stapje terug en bekijken we bijvoorbeeld wat de waarde is van de getallen en wat je dus doet met cijferen.

Rekenen onder elkaar

Bij cijferen moet je denken aan het onder elkaar uitrekenen van plus-, min-, keer- en deelsommen. We starten vaak met plus- en minsommen onder de 100 en dit bouwen we uit naar sommen tot een miljoen. De minsommen worden vaak als lastig ervaren omdat je dan soms moet ‘lenen van de buren’. Dit wordt in de klas ook aangeleerd maar een kleine misstap in de volgorde van rekenen en je komt op een heel ander antwoord uit.
Wanneer de plus- en minsommen geen probleem meer zijn, gaan we over naar de keer- en deelsommen. Ook hier kun je verschillende hulpmiddelen inzetten. Bij het maken van grote deelsommen kan bijvoorbeeld het maken van een hulprijtje een heel handig middel zijn om de som uit te rekenen. Wanneer het antwoord is uitgerekend, controleren we het antwoord.
Het cijferen eigen maken is ook een kwestie van veel herhalen. Dit doen we eerst samen, daarna de leerling alleen (ik zit ernaast) en daarna zal de leerling het ook thuis gaan oefenen.

Aansluiten bij leerstof van school

Voor zover mogelijk wordt er aangesloten bij de manier waarop er op de basisschool van de leerling gewerkt wordt.  Op die manier komt er zo weinig mogelijk ‘ruis’ en is het voor de leerling altijd duidelijk hoe de sommen aangepakt moeten worden. Veel kinderen gedijen goed op het hanteren van één en dezelfde aanpak.

Wil het cijferen maar niet lukken? Graag nodig ik jullie uit om via het contactformulier contact met mij op te nemen. Dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.